Lydnivået på kino

Syng

Det hender vi får kommentarer på lydnivået.

Lyd er ofte mer følelser enn målbare størrelser. Det som føles ubehagelig, er ofte det vi ikke liker; tenk på din musikk og dine foreldres. Hva er akseptabelt nivå? Kino er en totalopplevelse som består av store bilder og stor lyd, og når noe sprenges i luften, skal det høres. Og musikken skal riste i magen.

Filmprodusentene ønsker alltid å overgå seg selv, med bedre og større effekter, og derfor blir det samlede lydnivået på en film ofte litt høyere enn på forrige storproduksjon, så skudd og sverdslag og motorer på høyt turtall treffer deg midt i mellomøret.

Hva gjør vi som styrer volumknappen? Øyenvitner har fortalt at lydprodusentene mixet The Gladiator med propper i ørene, så de syntes altså selv at lyden var for høy. Derfor skrur vi med god samvittighet lyden ned fra det pålagte nivå 7 til 6 på vårt anlegg, og beholder dermed en tydelig dialog samtidig som effektene ikke føles ubehagelige. Vi kan ikke justere forholdet mellom tale og effekter.

Så ser vi samtidig at norske (og nordiske) filmer må spilles på 6 - 6,5 for å få frem dialogen; det viser seg at våre hjemlige lydfolk har et mer realistisk syn på hva publikum trives med. Dette gjelder både original norsk tale, og dubbede familiefilmer.

Så vi velger å legge lyden lavere enn standard, men så høyt at du skal hoppe i stolen når dramatiske ting skjer. Og våre utenlandske besøkende skal få fullt utbytte av originaldialogen.

Men det viktigste er kanskje allikevel: Er det farlig? Skader vi folks hørsel?

Undertegnede har vært på seminar om kinoteknikk, med blant annet en forelesning om lyd. Kort fortalt måles lydbelastningen både i form av spisser, altså enkelte toppnivåer som skudd og eksplosjoner, og som en gjennomsnittsbelastning over tid. Toppnivåer på kino kommer aldri over 95 dB, som er godt under faregrensen. Og etter å ha målt lydnivået på Mission: Impossible II, en ganske lydsterk film, konkluderte ekspertene med at under 100 timer i uken med denne filmen var helt ufarlig. Og over 100 timer MI2 i uken klarer vel de færreste.

Den største trusselen mot ørene våre, i en verden av pressluftbor, flyplasser og rockekonserter, er faktisk diskotekene.

Gå heller på kino.